Hedvig Åkesson och Agneta Lindskog föreslås toppa KD Lunds valsedel i kommunvalet 2018.

Idag presenterade nomineringskommittén sitt förslag till valsedel för Kristdemokraterna i kommunvalet i Lund 2018.

Till förstaplatsen föreslås Hedvig Åkesson, 21 år från Lund. Hedvig Åkesson studerar statsvetenskap vid Lunds universitet och är andre vice förbundsordförande i KDU.

– Hedvig Åkesson är en stark och ideologiskt driven kristdemokrat som i sin roll inom KDU visat sina kvaliteter som tydlig kommunikatör. Nomineringskommittén tror att hon är rätt person att leda Kristdemokraterna till framgång i valet 2018, säger Gustav Lundblad, sammankallande i nomineringskommittén.

– Det känns fantastiskt att få förtroendet att toppa listan. Lund behöver en stark och tydlig kristdemokrati som värnar frihet och trygghet för alla medborgare, säger Hedvig Åkesson, som är föreslagen att stå överst på listan.

– Jag är övertygad om att Hedvig är ett utmärkt första namn på vår kommunala vallista. Hon har en förankring i kommunen och är väl förtrogen med kristdemokratiska värderingar, säger Torsten Czernyson (KD), partiföreträdare och ledamot i kommunfullmäktige.

Till andraplatsen föreslås Agneta Lindskog, 71 år från Södra Sandby. Agneta Lindskog är läkare och sitter sedan flera mandatperioder tillbaka som ledamot i kommunfullmäktige.

– Agneta Lindskog har en gedigen kommunpolitisk erfarenhet och ett stort engagemang. Nomineringskommittén anser att hon och Hedvig skulle komplettera varandra i toppen på listan på ett bra sätt, säger Gustav Lundblad.

– Jag är tacksam för förtroendet att stå tvåa på listan. Jag vill fortsätta kämpa för att familjecentralen i Lund ska bli verklighet. Människovärdet har alltid varit en central punkt i mitt engagemang. Familjepolitiken och äldreomsorgen är andra hjärtefrågor, säger Agneta Lindskog.

För mer information:
Hedvig Åkesson (KD)