Region Skånes partier måste kroka arm för en bättre vård av patienter i livets slutskede. Det budskapet skickar Kristdemokraterna i en motion som har lämnats in till regionfullmäktige. Motionen föreslår att hälso- och sjukvårdsnämnden ska få i uppgift att ta fram en ny strategisk plan för palliativ vård. Arbetet ska påbörjas så snart som möjligt och ske gemensamt över partigränserna.

– Den palliativa vården måste uppvärderas, det är en fråga om värdighet. Vården behöver byggas ut i hela Skåne för att möta framtidens behov och vi efterlyser nu en bred politisk uppgörelse kring målen för de kommande åren, säger Birgitta Södertun (KD), gruppledare för Kristdemokraterna

År 2013 antogs den nu gällande Strategisk plan för palliativ vård och annan avancerad vård i hemmet. Planens syfte är att stärka vården och göra den mer jämlik över Skåne. Planen löper dock ut den 31 december 2018, men ännu har inget arbete satts igång kring att förnya den, vilket Kristdemokraterna är kritiska till.

– Vi hör även personalen stryka under hur viktig planen har varit för att kasta ljus på denna del av vården som det talas för lite om. Arbetet med en ny plan måste sätta igång så snart som möjligt så det inte uppstår ett glapp, säger Per Einarsson (KD), andre vice ordförande i sjukvårdsnämnd Kryh.

– Vi menar att den palliativa vården inte har fått tillräcklig politisk uppmärksamhet på senare tid. Tvärtemot målen i planen har vårdplatser varit stängda i Malmö och en hel avdelning är fortfarande stängd i Trelleborg. Vården av våra svåraste sjuka är fortfarande ojämlik i Skåne. Vi kräver handling för såhär kan det inte få fortsätta, säger Birgitta Södertun (KD).