Alldeles nyss presenterade Kristdemokraterna nya, omfattande, förslag för att förbättra tryggheten i vardagen för vanliga människor. Det rör sig om en stor satsning, med 10000 fler poliser över de kommande åtta åren. 5000 av dessa ska utbildas snabbare, på 1 år istället för 2,5 år, och kunna anställas direkt i Sveriges och Skånes kommuner.

Kristdemokraterna i Skåne har tidigare föreslagit att kommuner ska kunna införa kommunala poliser för att garantera tryggheten och arbeta förebyggande med ”vardagsbrott” och ordningsstörningar – företeelser som idag ofta bortprioriteras i den dagliga verksamheten.

– Det är mycket bra att partiet nu vill göra den här omfattande satsningen på fler poliser och då särskilt möjligheten för kommuner att finansiera egen polis. Många kommuner drabbas idag av stora kostnader för ordningsvakter och på mindre orter har polisens lokala närvaro nästintill försvunnit, säger Torsten Elofsson, ordförande i KD Malmö och före detta chef för kriminalunderrättelsetjänsten i Skåne och kriminalpolisen i Malmö.

– Det är dags att åter få ordning och trygghet i vårt samhälle. Ingenting är viktigare. Att ge kommuner möjlighet att finansiera egna poliser är ett stort steg i rätt riktning, säger Torsten Elofsson.

För mer information, kontakta:
Torsten Elofsson (KD)
E-post: torsten.elofsson@kristdemokraterna.se