Idag besöker inrikesminister Anders Ygeman (S) våldskrisens Malmö. Ett Malmö där det känns som att skjutningarna och de mänskliga tragedierna avlöser varandra. Senast igår blev en man ihjälskjuten på Möllevångstorget.

Under 2016 inträffade fler än 30 överfallsvåldtäkter i Malmö. I torsdags våldtogs en kvinna vid halv åtta-tiden på kvällen på Mobilias parkering. Antalet bilbränder var rekordhögt: Över 200 stycken. Tolv personer mördades: Ungefär fyra mord per 100000 invånare – det är faktiskt något högre än mordfrekvensen i New York.

I tisdags i förra veckan träffade vi olika företrädare för polisen i Malmö. Samma dag sköts en vaktmästare vid Pildammarna. En 15-åring har begärts häktad misstänkt för mordförsöket- En 15-åring!

Poliserna vi träffade var djupt oroade över att så många brott i Malmö begås av så unga människor. Allt fler unga beväpnar sig och rör sig på stan med vapen.

Parallellsamhällen med egna lagar växer fram, bortom statens kontroll. Där är det våld och vapen som styr snarare än lag och rätt.

Det Anders Ygeman måste göra idag är att leverera trovärdiga lösningar som står i proportion till de här problemen. Att regeringen kallar sig feministisk hjälper inte de kvinnor som drabbas av ökningen av överfallsvåldtäkter. Att man vill skärpa vapenlagstiftningen, som Ygeman och den politiska ledningen i Malmö vill, är inte nog. Ministern står dessutom, trots polisernas arbetssituation och allt som hänt de senaste åren, bakom rikspolischefen Dan Eliasson.

Det krävs tuffa beslut för att åter ge Malmös invånare trygghet i vardagen. Vi vill ge Malmö möjlighet att inrätta en kommunal polisstyrka. Med kommunal polis som komplement till dagens organisation kan polisens synlighet och närvaro i problemområden öka. Synligheten är inte minst viktig ur ett brottsförebyggande perspektiv – en större polisnärvaro innebär att färre unga kommer att välja kriminalitet.

Kristdemokraterna vill också på nationell nivå anställa 2000 fler poliser nationellt, samt öka antalet civilanställda med 500 personer för att ge poliserna möjlighet att synas mer ute i verkligheten. Detta kan tillsammans med höjda löner förbättra arbetsmiljön för de poliser som har som sin viktigaste uppgift att värna allas vår trygghet.

Sofia Damm (KD), riksdagsledamot

Torsten Elofsson (KD), ordförande KD Malmö