Trelleborgs Allehanda idag (14/8).

I dagens Trelleborgs Allehanda skriver Kristdemokraternas gruppledare Birgitta Södertun om hur den politiska ledningen i Region Skåne bör prioritera en god personalpolitik, istället för att vara med på prestigeprojekt som det inköp av sex ambulansflygplan som de rödgröna och sverigedemokraterna drivit igenom: Vi vill hellre satsa resurser på en god personalpolitik.

Att vara med i en sådan här jätteinvestering innebär en ekonomisk risk. Dessutom kommer Region Skåne att stå för 8 procent av kommunalförbundets fasta kostnader för flygledning och administration, medan man bara beräknas stå för 5 procent av flygtimmarna. Samtidigt kommer de fyra nordligaste landstingen i Sverige att ha flygplanen 61 procent av tiden, men bara betala för 44 procent av de fasta kostnaderna.

Det är knappast ekonomiskt sunt. Inte minst mot bakgrund av den allvarliga situationen i den skånska vården, där det rödgröna styret tappat kontrollen över ekonomin. Samtidigt som den skånska vården i år beräknas landa i ett underskott runt 800 miljoner kronor och investeringsbehovet ska Region Skåne köpa in ambulansflyg. Beslutet kommer dessutom samtidigt som akuten i Lund stänger ambulansintaget nattetid och rödgröna löften om Trelleborgs lasarett brutits.

Läs hela artikeln här!