Idag reser ett hundratal skånska kristdemokrater till Göteborg för att medverka på partiets kommun- och landstingsdagar och 50-årsjubileum. Mycket har hänt i svensk politik sedan Kristdemokraterna bildades men behovet av ett parti som sätter familjen och etik och moral i första rummet är lika aktuellt idag som 1964.

– Det faktum att företrädare för flera borgerliga partier nu uttrycker sig allt mer positivt till kvotering, till exempel i föräldraförsäkringen, visar på skillnaderna inom Alliansen och behovet av ett alternativ. Det är familjen som ska bestämma hur föräldraförsäkringen ska fördelas mellan föräldrarna – inte Stefan Löfven eller Fredrik Reinfeldt, säger Michael Anefur, ordförande i Kristdemokraterna i Skåne.

Även i skattepolitiken står Kristdemokraterna för något unikt inom det borgerliga lägret.

– För oss är det en självklarhet att vanliga löntagare ska betala lika mycket i skatt som pensionärer, säger Lars Thunberg, vice ordförande i Kristdemokraterna i Skåne.

Kristdemokraterna är ett litet parti i Alliansen och har därför inte lyckats få igenom lika stora skattesänkningar för pensionärerna som vi har velat – men en pensionär får ändå tack vare de skattesänkningar vi fått igenom ut en månadslön mer per år än 2006 när Alliansen vann makten.

Kommun- och landstingsdagarna blir startskottet på det sista halvåret innan valet och Kristdemokraterna i Skåne står väl rustade inför valrörelsen. Med ett starkt valresultat i ryggen kan vi driva på för rättvisare skatter för pensionärer och färre pekpinnar för skånska och svenska familjer.

För mer information:
Michael Anefur (KD)