Vänsterpartiet i Region Skåne har lagt ett budgetförslag som inte bara innebär 85 öre i höjd skatt – utan även något man kallar ”avprivatisering”. På sikt ska ”all sjukvård drivas i offentlig regi”, skriver man.

I dagens budgetdebatt i regionfullmäktige gick Kristdemokraternas skånska regionråd Birgitta Södertun till angrepp mot vinstföraktet i en replik till Vänsterpartiets gruppledare Vilmer Andersens budgetanförande:

– Ni säger att ni är för jämställdhet och att Femklövern ”för ett krig mot kvinnor”. Samtidigt som ni fullständigt vill dra undan mattan under fötterna på det kvinnliga företagande som ju dominerar inom den vinstdrivna offentligt finansierade vården.

– Det går inte ihop. Ni vill inte heller att sjuksköterskor, som i de flesta fall faktiskt är kvinnor idag, ska kunna välja mellan fler än en arbetsgivare. Det är samma sak där, era gamla principer om vinstmotstånd går före er omtanke med kvinnor i vårdsektorn, sa Södertun.

Till exempel startades under 2009 och 2010 2300 nya företag inom vård och omsorg. 69% hade kvinnor i ledningen. Utvecklingen har gjort att andelen kvinnliga företagare i Sverige ökade med nästan 3%. Just antalet kvinnliga företagare är en jämställdhetsindikator där Sverige faktiskt ligger under EU-snittet.

Fortfarande är de flesta företagare i Sverige (ungefär 3 av 10) män. Men med mer utrymme för privata alternativ inom vårdsektorn går utvecklingen åt rätt håll. Vänsterpartiet vill stoppa den här positiva utvecklingen.

– Det är ingen rimlig politik för jämställdhet, sa Birgitta Södertun, som arbetade som barnmorska fram till år 2000.

– Jag hade varit väldigt glad om jag som barnmorska hade fått starta ett eget företag. Jag hade varit väldigt glad om jag hade haft mer än en arbetsgivare att välja på, påpekade hon i sin slutreplik.