imageVi har haft årsmöte och som gästtalare hade vi Mikael Oscarsson på besök. Han pratade om nödvändigheten av att Sverige går med i försvarsalliansen NATO. Mikael har varit Riksdagsledamot sedan 1998 och har en del erfarenhet.

Det märks när han talar att han vet vad han pratar om och att han är engagerad. Han påpekade att en del säger att vårt försvar skulle klara sig en vecka och en del säger att vi bara skulle klara oss några dagar om vi skulle bli angripna av t ex Ryssland. Utvecklingen i Ryssland är inte direkt positiv och de provocerar andra länder och dess flygvapen. Annekteringen av Krim är inte ok. Ryssland har rustat upp sitt försvar medan Sverige har rustat ner. Vi borde även ha ett bättre försvar mot cyber-attacker.

Om de baltiska länderna skulle bli indragna i ett krig är det väldigt svårt för Sverige att inte bli indragna i en konflikt. Man skulle kunna förmoda att Ryssland skulle kunna ”låna” en del av Gottland för att kunna operera fritt. Försvarsuppgörelsen som kd gjort med andra partier är ett bra steg på vägen, men det behövs mer och fler steg för att få ett försvar som fungerar. Är vi med i NATO skulle vi kunna samarbeta med t ex de baltiska länderna och även andra länder. Vi skulle kunna planera, öva och få information från och med de andra länderna. Mikael menar att vi lever i en tuff tid, men vill vara positiv och om vi agerat på rätt sätt kan vi klara oss bra. Vi måste bort från den naiva inställning som vi har och ta vårt ansvar.

Efter föredraget fick man ställa frågor och det var en del frågor som kom. Det här är nog en fråga som engagerar människor och många har frågor och tankar. Det märktes att Mikael kan sin sak och är engagerad i ämnet.