gunnar

Gunnar är Kristdemokraternas topkandidat i Örkelljunga. Här är några av hans tankar om Örkelljunga, modernitet och miljö.

Hur gör vi Örkelljunga modernt och miljövänligt enligt dig?

Vi måste se till så att vi kan tanka biogas i Örkelljunga kommun. Vi måste se till att ha klimatsmart el med hjälp av solenergi. Detta ska vara en prioritet när vi bygger nya hus. Naturligtvis vill vi verka för utbyggnaden av fiber i kommunen.

Varför solenergi?

Det är det klimatsmartaste vi har. Det lämnar inga avtryck efter sig utom vid tillverkning. Jag tycker att vi ska verka för att kommunanställda ska kunna ladda sin elbil på de kommunala arbetsplatserna. Om det finns möjlighet: främja för att skapa en elbilspool i Örkelljunga där man kan hyra en elbil och sen lämna tillbaka den.

Tycker du att Örkelljunga kommun är ett modernt samhälle idag?

Vi är moderna men vi är inte i framkant. Jag skulle vilja att vi blir ett grönt samhälle. Vi är en landsbygdskommun med fantastisk natur. Därför borde vi profilera oss ännu mer i miljösammanhang.

Vad behövs för att driva Örkelljunga framåt?

Oj… Kommuninvånarnas delaktighet och engagemang.

Vad är din viktigaste fråga/frågor inför valet?

Miljöbiten är viktigt för mig och sen är det att försöka ha en välskött ekonomi i Örkelljunga för att kunna göra de saker som vi tycker är viktiga.

Vad innebär en välskött ekonomi?

Balans mellan utgifter och inkomster.

Hur får vi det?

Det gäller att överväga vad man vill satsa pengarna på.

Och vad vill ni satsa på?

Kärnverksamheterna: vård, skola och omsorg. Det är grunden.

En sista fråga: Varför ska man rösta på KD?

På grund av vår ideologi. Vi bygger den på de västerländska humanistiska värderingarna. Och sen familjens och individens självbestämmande: att själv få bestämma över barn, utbildning och arbete. Vi vill ge alla individer möjligheten till att kunna välja själv vad han eller hon vill lägga sin tid på. Trygghet är också viktigt för mig. Ekonomiskt, socialt eller trygghet att kunna gå på byn utan att vara rädd.

Skrivet av: Rebecka Lordhem