På måndagskvällen gick KD Lunds årsmöte 2018 av stapeln. Medlemmarna fastställde där den valsedel som är Kristdemokraternas i höstens val till kommunfullmäktige.

– Jag är glad över att få toppa listan. Lund behöver en stark och tydlig kristdemokrati som värnar frihet och trygghet för alla medborgare, säger Hedvig Åkesson, som kommer att toppa listan.

Hedvig Åkesson är 21 år gammal och studerar statsvetenskap vid Lunds universitet. Hon är även andre vice förbundsordförande i Kristdemokratiska Ungdomsförbundet.

– Det känns hedrande att få förtroendet att stå på andra plats på valsedeln. Jag vill fortsätta kämpa för att familjcentralen i Lund ska bli verklighet. Människovärdet har alltid varit en central punkt i mitt engagemang. Familjepolitiken och äldreomsorgen är andra hjärtefrågor, säger Agneta Lindskog.

Agneta Lindskog är 71 år gammal och läkare. Hon representerar även partiet i kommunfullmäktige.

Valsedeln i sin helhet:

21 Jan Berlin Lund 1946
22 Ludvig Hambraeus Lund 1994
23 Anton Larsson Dalby 1989

Vid årsmötet valdes också en ny styrelse för partiavdelningen. Torsten Czernyson fortsätter som ordförande.

– Jag är tacksam över årsmötets förtroende att få fortsätta som ordförande. Vi har antagit en mycket bra valsedel och nu kommer vi tillsammans att arbeta hårt för ett bra resultat för Kristdemokraterna i kommunvalet, säger Torsten Czernyson.

Partiavdelningsstyrelsen i sin helhet:
Torsten Czernyson, ordförande, Gustav Lundblad, förste vice ordförande, John Sunnqvist, andre vice ordförande, Ljiljana Lipovac, Kelemua Kebede, Johan Björk, Mattias Svensson (ersättare), Agneta Lindskog (ersättare), Sebastian Ekberg (ersättare), Dan Backman (ersättare).