Välkommen till Kristdemokraterna i Helsingborg

Styrelsen för Kristdemokraterna i Helsingborg 2017.
Från vänster: Ann-Margret Norberg, Henrik Thott, Cecilia Engström, Anders Ivarsson, Birgitta Södertun, Alexander Kolind, Gustav Natt och dag samt Per-Ola Gunnarsson.

Kristdemokraterna i Helsingborg är en del av den världomspännande rörelse som är kristdemokratin. Vi arbetar för ett mer ansvarstagande samhälle där fler människor bryr sig om varandra. Vårt partinamn förklarar att vi står för demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund. En vanlig missuppfattning om partiet är att man måste vara religiöst engagerad för att vara med. Det är fel. Alla som delar våra idéer är välkomna i partiet. Våra viktigaste politiska områden är – värdig vård och omsorg, valfrihet och rättvisa för familjen, ett blomstrande näringsliv för välfärd och en hållbar utveckling.

Kristdemokraterna i Helsingborg har ca 150 medlemmar. Partiavdelningens ordförande är sedan 2016 Birgitta Södertun och vice ordförande är Anders Ivarsson vi är en del av det Blågröna majoritetsstyret i Helsingborgs stad tillsammans med Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartiet och Centern.

Kristdemokraternas kommunalråd i detta samarbete är Lars Thunberg som jobbar i rådhuset tillsammans med Anders Lundström som är politisk sekr och ordförande i miljönämnden. I valet till kommunfullmäktige 2014 fick vi 2,5% av rösterna och det gav oss två mandat, som innehas av Lars Thunberg och Anders Lundström. Ersättare i kommunfullmäktige är Cecilia Engström och Simon Nilsson.